29/06/2017

Regina Vorderman, intern begeleider bij De Klimop, school voor speciaal basisonderwijs vertelt over haar ervaring met de eendaagse training gehechtheid en wat het haar heeft opgeleverd.

“Op onze school zitten leerlingen die in het reguliere basisonderwijs geen optimale ontwikkeling kunnen doormaken. We willen ze vanuit een veilige en uitdagende omgeving de bagage meegeven die ze nodig hebben om hun eigen leven vorm te geven. Dit schooljaar stond de vraag centraal hoe we kijken naar kinderen. Wij vinden het heel erg belangrijk om daarin ook de omgeving van het kind en zijn geschiedenis mee te nemen. En daar is een link met gehechtheid.

Een collega heeft de training jaren geleden gevolgd omdat zij een adoptiekind in haar groep had. Zij was er erg enthousiast over. Toevallig woonde ik een presentatie van Corinne Verheule over gehechtheid bij tijdens een kwaliteitskring voor beeldcoaches. Ik vond haar verhaal mooi passen bij onze vraag. Toen ik zag dat er een eendaagse training werd aangeboden, heb ik me daar, samen met een collega IB’er, voor aangemeld.

Tijdens de training werd het model van de ‘Bouwstenen van hechting’ gekoppeld aan videobeelden van een van onze leerlingen. Ik vond het heel waardevol om deze nog eens te bekijken door een ‘hechtingsbril’. Je krijgt inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Leren lukt pas als het kind zich prettig en veilig voelt. Met de concrete tips die we hebben gekregen, weten we hoe we adequaat kunnen reageren en hoe we kunnen werken aan het gevoel van veiligheid en vertrouwen.

Corinne Verheule heeft inmiddels aan alle teamleden op school een training over gehechtheid gegeven. Deze is erg positief ontvangen. We kunnen er echt iets mee, met de bouwstenen. We overwegen om haar een keer mee te laten kijken in een nieuwe groep leerlingen. Een groep waarin veel rondom hechting opvalt of zelfs al gediagnosticeerd is. Kortom, we zijn nog niet klaar met het thema gehechtheid.”